Cadillac

Cadillac

När det blir tal om bilar som utmärker sig i mängden talar man gärna om Cadillac. En bil som attraherar många, både gamla och unga. Även om du inte har något bilintresse vet du vad en Cadillac är. Den har legat till grund till mycket inom populärkulturen, många har använt den i sina texter när de skrivit sina låtar. Och inte bara det, många stora artister kunde inte tänka sig någon annan bil. Elvis Presley var en av dessa. I hans ägo fanns alltid ett par stycken, men den rosa av modell Fleetwood från 1955 är nog den mest kända. Låten om denna är en av Elvis paradlåtar. Han var även känd för att ge bort sina bilar till nära och kära.

Cadillac, hur började det?

Den allra första bilen av märket Cadillac stod klar 1902. Bilen var ett samarbete mellan Henry M. Leland och Henry Ford. Detta var innan Ford startade sitt eget bilmärke. Bilen som rullade ut hade en encylindrig motor på 5 hk. Detta var en bil som riktades till de stora massorna. 1909 köptes Cadillac upp av General Motors. I och med detta ändrades inriktningen radikalt. Nu satsade man på en lyxig bil med stor komfort. En av de stora nyheterna var en täckt kaross, alla dessförinnan hade varit öppna. De la ner mycket tid på att utveckla bilen och gick i täten med många innovationer. Ex. en elektrisk startmotor, massproduktion av V8:an, splitterfritt glas och en synkroniserad manuell växellåda. Allt detta innan 1930.

Under första världskriget gick försäljningen ner betydligt. Företaget blev anklagat för att diskriminera svarta kunder vilket bidrog till ett avståndstagande från många kunder. Det gick så långt att Cadillac hotades av nedläggning. Det blev då bestämt att man skulle bygga en bil som riktade sig till svarta bilförare. Detta räddade företaget från nedläggning och mellan 1934 och 1940 ökade man försäljningen med 1000 %. Eftersom USA deltog i andra världskriget slutade man helt med biltillverkningen under denna tid. Alla fabriker skulle istället tillverka krigsmateriel till det amerikanska försvaret. När kriget var slut återupptog man produktionen. 1949 började man modernisera modellerna rejält, då startade en designtrend som höll i sig 15 år. Detta var de klassiska fenorna.

Utveckling av modellerna

När man tänker på Cadillac är det oftast de klassiska modellerna från 50- och 60-talet man har i åtanke. Den första att rulla ut från fabriken var Eldoradon, 1953. Denna blev normen för den amerikanska lyxbilen. I dag är denna ett hett föremål för bilsamlare och betingar ett pris på ett antal miljoner. Denna modell var öppen och tillverkades endast i 532 exemplar. 1956 tillverkades den i en egen modellserie vilket resulterade i ett avsevärt lägre pris. Det var en täckt modell, Seville samt en öppen, Biarritz. Under 50-talet kulminerade trenden med fenorna och bilens design sågs som en av världens extremaste. I USA var bilen mycket populär och blev en symbol för den amerikanska drömmen.

I början på 60-talet ändrades designen. Fenorna försvann och modellerna fick ett kantigare utseende. Man tillverkade fortfarande bilar med starka motorer och hög komfort. På 70-talet kom oljekrisen vilken fick Cadillac att börja bygga mindre bensinsnålare bilar. Nu hade man också blivit mer miljömedveten detta bidrog till motorer med lägre effekt. Under 90-talet ändrade man sin image och började vända sig till andra köpare. Det tillverkades sportigare modeller för att locka de yngre kunderna. De började nu också att tillverka sin första SUV. 2006 tillverkades även en modell i Sverige. Det var BLS-kombin som serietillverkades på SAAB-fabriken i Trollhättan. 2009 blev ett krisår för General Motors. Nu bestämdes att Cadillac skulle lämna den europeiska marknaden. Men redan året efter visades nya modeller upp i Geneve och man skulle återigen etablera sig i Europa.

Elvis rosa Cadillac

Cadillac, design som håller

Bilen har alltid varit viktig för människan. Inte bara som ett transportmedel utan även som en hobby. I samlarkretsar uppskattas bl.a. designen och motorns egenskaper. Eftersom Cadillac är kända för sitt extrema utseende är det förståligt att dessa bilar är attraktiva som samlarobjekt. Om man är ägare till en Cadillac kan man gå med i någon klubb. Det finns lokala och rikstäckande klubbar. Dessa har ofta som syfte att få sina medlemmar att vårda och bevara sina bilar. De brukar även anordna bilutställningar och klubbträffar där man kan träffa likasinnade.

Dagens Cadillac är fortfarande en bil som utmärker sig. Den har en unik design som skiljer sig från många av de europeiska bilarna. Dess ståtliga grill med den välkända logon får uppmärksamhet när den rullar fram på gatorna. Men även om man kan se det historiska i bilarna fortfarande så går utvecklingen framåt hela tiden. Den amerikanska drömmen lever fortfarande.